Karel Kovy Kovář - Ovšem


Největší sympaťák české YouTube scény napsal knihu...

Fenomén domácích (zahraniční tvůrce teď nechme úplně stranou) youtube celebrit pro mě asi navždy zůstane tak trochu záhadou. Příliš nechápu podstatu toho, proč někoho sledovat, jak hraje nějakou hru (proč si ji raději prostě nezahrát?), ukazuje nám svou denní rutinu (nebo co si balí do kufru), vloguje z míst, kam se může vydat úplně každý, plní nesmyslné challenges… A o unboxingování, videích typu Co jsem dostala k Vánocům (co jsem dneska snědla, co jsem… doplňte libovolné sloveso) nebo o nepokrytém chlubení se majetkem ani nemluvím. Nechci být ale jedním z těch, kteří viděli za život jedno video, a to ještě z vlaku a jen jedním okem, a hejtují hlavně z principu. Proto můžu odpřisáhnout, že jsem okusila tvorbu zhruba deseti českých a slovenských youtuberů a z mého - ne zrovna pozitivního - názoru tedy mluví zkušenosti. Neříkám, že ze všech videí lezu po zdi trapností, ale ztráta času je to pro mě v každém případě…
Krom jediného. V každém pravidle přece existuje nějaká ta výjimka, že jo. A tou je… chvíle napětí… virbl prosím… Vlastně co to blábolím. Nechci podceňovat vaši inteligenci, jméno, které teď zazní, vám jistě bylo jasné od okamžiku, kdy jste klikli na tenhle článek. :)

Karel „Kovy“ Kovář se vkradl do mého povědomí díky svému videu týkajícího se loňských voleb do poslanecké sněmovny. To video sdílelo docela dost lidí z mého okolí na facebooku, nejčastěji se slovy: „Nejsem fanoušek youtuberů, ale...“ „Konečně tvorba, která má nějaký smysl.“ nebo „Slibuju, že přestanu tvrdit, že česká youtube scéna je jedna velká rakovina.“ Komentáře mých známých mě navnadily, a tak jsem si video jednoho líného sobotního odpoledne pustila. A musela jsem svým facebookovým přátelům dát za pravdu. Video mělo nápad a spád, důležité téma bylo zpracované lehce, vtipně, ale stále důstojně a Kovyho projev byl kultivovaný, na úrovni, a přitom přirozený, nehraný. Hnědovlasý mladík s upřímnýma očima se mi okamžitě zalíbil a já se jala procházet jeho další počiny. Rychle jsem zjistila, že ať se jeho videa týkají čehokoliv, jsou vždycky víc než povedená. Za pár dní jsem se už mohla s hrdostí prohlásit za „Kovy fanynku“ a dneska netrpělivě vyhlížím novinky a Karlův kanál doporučuju i těm nejzarytějším odpůrcům youtubingu. Dokonce jsem se speciálně kvůli Kovymu dívala na poslední Czech Blog Awards – a toho si, Karle, važ!

S knihami blogerů/vlogerů se v poslední době roztrhl pytel (za všechny jmenujme Terezu Salte a její Šlehačková oblaka či publikaci Bez filtru od zakladatelky projektu Za normální holky), ta Kovyho tedy není žádnou výjimkou. Úroveň jednotlivých počinů se značně liší, ale když jsem si objednávala Ovšem, tak nějak jsem věřila, že zrovna tohle nebude žádný průšvih. No, a měla jsem pravdu. :) Samozřejmě pokud Kovyho vůbec nesledujete a když zaslechnete jeho jméno, nevíte, která bije, pak vám samotná četba knížky asi moc nedá. Jestliže vám ale Karlova tvorba něco říká a přáli byste si o jedenadvacetiletém vysokoškolákovi vědět víc, bude se vám autobiografie, ve které se o životě téhle čím dál výš stoupající hvězdy dozvíte víc než dost, líbit. A jestli vezmete v úvahu, že v ruce nedržíte dílo „plnohodnotného“ spisovatele, nečekáte jazykovou úroveň George Orwella a sedí vám Kovyho videa, nebudete mít problém ani se stylem textu - Karel totiž píše v podstatě stejně, jako mluví.
Knížka je celá taková milá a sympatická – stejně jako on sám. :) Líbila se mi témata jednotlivých kapitol, u vtipných pasáží jsem se dostatečně nasmála, nad těmi úvahovými se aspoň na chvilku zamyslela, u vyprávění z dětství se rozněžnila, a několik stránek mě dokonce dojalo. Po dočtení ve mně zůstal strašně hezký pocit a chuť vydat se tak trochu v Karlových stopách. Tedy ne, co se týče YouTube, to chraň bůh, ale už jen naučit se dívat na svět jeho očima by bylo víc než fajn (a stejně jako on využívat každé příležitosti, věřit na osud i náhody, stát pořád nohama pevně na zemi… a cestovat, hlavně cestovat!).
Jediná má výtka putuje směrem k ne moc dobře zpracovanému obrazovému materiálu. Když už dostaly fotky, obrázky, vzkazy, básničky a screeny ze sociálních sítí takový prostor a hrají v příběhu důležitou roli, zasloužily by si rozhodně větší péči a kvalitnější výsledek.

Hodnocení: 80 %

Playlist
Martin Garrix ft. Troye Sivan – There For You
Louis Tomlinson – Just Like You
The Chainsmokers – Kanye
Troye Sivan - Heaven
Oh Wonder - Drive
AJR - Weak

Komentáře

  1. Taky bych se chtěla dostat k tomu, abych si ji přečetla. 😅

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Theo Addair - Muffin a čaj

Andrew Smith - Kukuřičný město